Diagnoza
Jeśli macie Państwo jakiekolwiek wątpliwości dotyczące rozwoju mowy i prawidłowego funkcjonowania aparatu artykulacyjnego dziecka – zapraszamy do kontaktu.
Pierwszą i podstawową częścią diagnozy jest przeprowadzenie wywiadu. Logopeda zasięga wówczas informacji na temat rozwoju psychoruchowego dziecka, rozwoju jego mowy czy praktykowanego sposobu karmienia.
Specjalista może pytać o to, kiedy maluch zaczął siadać, chodzić czy raczkować lub też kiedy pojawiły się u niego pierwsze ząbki. Będzie chciał dowiedzieć się czy niemowlę karmione było naturalnie czy sztucznie i kiedy zaczęto wprowadzać pokarmy stałe do jego menu. Na tym etapie diagnozy istotne są też informacje dotyczące częstotliwości chorób dziecka, skłonności do infekcji dróg oddechowych, oddychania ustami, spania z otwartymi ustami czy chrapania albo na temat trudności np. z połykaniem lub gryzieniem twardych pokarmów. Logopedę zainteresuje też przebieg ciąży i porodu, ewentualne choroby matki, występowanie wad wymowy w rodzinie oraz pozostawanie dziecka pod opieką innych specjalistów (konieczne może być przedstawienie opinii lekarskiej).
Uzyskane w wywiadzie informacje mają pomóc logopedzie określić przyczynę wady wymowy oraz opracować skuteczny plan terapii. Ważne jest, aby rodzice przed wywiadem postarali się przypomnieć sobie informacje, które będą pomocne w przeprowadzeniu pełnej diagnozy.
Drugim etapem diagnozy logopedycznej jest badanie mowy, które rozpoczyna się krótką rozmową z dzieckiem. Logopeda może wówczas zapytać o jego zainteresowania, ulubione książki i zabawki. Celem takiej rozmowy jest zbadanie: zasobu słownictwa oraz umiejętności nawiązywania kontaktów, formułowania gramatycznej wypowiedzi czy werbalizowania własnych myśli.
Do zbadania artykulacji, logopeda wspomaga się specjalistycznymi testami. Może np. pokazywać dziecku obrazki, a następnie prosić o ich nazywanie. Przy czym obrazki w kwestionariuszach dobrane są w taki sposób, aby ich nazwy zawierały w sobie odpowiednie głoski we wszystkich pozycjach (na początku wyrazu, w środku i na końcu).
Kolejnym, niezwykle istotnym etapem diagnozy logopedycznej jest przeprowadzenie badania uzupełniającego – w zależności od rodzaju zaburzenia badanie to może obejmować:
- badanie stanu i sprawności aparatu artykulacyjnego,
- badanie funkcji połykowej,
- badanie funkcji oddechowej,
- orientacyjne badanie słuchu,
- badanie słuchu fonematycznego,
- badanie pamięci słuchowej,
- badanie kinestezji mowy (czucie ułożenia narządów mowy właściwego poszczególnym głoskom),
- badanie płynności mowy i prozodii mowy (rytmu, melodii, akcentu),
- badanie emisji głosu,
- ocena funkcji głosowej.