Pon-Pt: 12-20, Sob-Ndz: Zamknięte

Diagnoza

Diagnoza

Jeśli macie Państwo jakiekolwiek wątpliwości lub pytania dotyczące rozwoju i funkcjonowania dziecka – zapraszamy do kontaktu. W trakcie spotkania psycholog przeprowadzi wywiad, będzie obserwował dziecko, nawiąże z nim swobodny kontakt i może zaproponować wykonanie kilku zadań.

Na diagnozę składają się trzy spotkania.

Podczas pierwszej wizyty terapeuta rozmawia z rodzicem i nawiązuje kontakt z dzieckiem. Rzetelnie przeprowadzony wywiad dotyczący przebiegu ciąży, porodu, pierwszych lat życia, funkcjonowania psychofizycznego dziecka i ważnych dla niego wydarzeń może być podstawą do znalezienia przyczyny trudności.
Nawiązanie kontaktu z dzieckiem pozwoli terapeucie ocenić jego funkcjonowanie. Psycholog pozna i zwróci uwagę na mocne i słabe strony dziecka, poprzez zabawę i podążanie za pacjentem spróbuje odkryć przyczynę zgłaszanej trudności. Niekiedy może również skorzystać z narzędzia i zaproponować dziecku rozwiązanie zadania.
Pod koniec pierwszego spotkania psycholog przedstawi wyniki swoich działań i zaproponuje pogłębioną diagnozę zgłaszanych trudności. Może również zalecić konsultację z innymi specjalistami i dać wskazówki do pracy w domu.
Podczas drugiej wizyty psycholog przeprowadzi diagnozę zgłaszanych trudności. W swojej pracy wykorzystuje obserwację, wywiad z dzieckiem i próbki jego pracy, a także narzędzia diagnostyczne. To spotkanie odbywa się bez obecności rodziców, co daje możliwość obserwacji reakcji i sposobu radzenia sobie dziecka w nowej sytuacji.
W czasie trzeciej wizyty rodzice otrzymują pisemną diagnozę trudności dziecka, zostaną im zaproponowane formy terapii i wskazówki do pracy w domu oraz ewentualnie zalecenia dotyczące kontaktu z innymi specjalistami np. terapeutą SI lub logopedą.

Dlaczego ważna jest wczesna diagnostyka i szybkie podjęcie terapii?

  • ponieważ układ nerwowy małych dzieci jest bardzo plastyczny, co daje możliwość dużej kompensacji deficytów czyli im wcześniej zaczniemy działać i prowadzić terapie, tym szybciej i więcej uda się nam wypracować;
  • ponieważ małe dzieci są bardziej podatne na oddziaływania terapeutyczne, co daje lepsze rokowania na przyszłość;
  • ponieważ nie dopuszcza się do narastania objawów i pogłębiania zaburzenia;
  • ponieważ zaległości względem dzieci rozwijających się prawidłowo są w dalszym ciągu możliwe do nadrobienia;
  • ponieważ diagnoza jest warunkiem rozpoczęcia terapii, która z kolei daje szansę na przyszłą samodzielność i prawidłowe funkcjonowanie w społeczeństwie.