Terapia
Zachęcamy do zapoznania się z szeroką ofertą logopedyczną:
- terapia zaburzeń artykulacyjnych- korygowanie wad wymowy takich jak seplenienie, rotacyzm, kappacyzm, gammacyzm i inne;
- terapia dzieci dotkniętych autyzmem-z dziećmi autystycznymi pracujemy niedyrektywnie. Metody dopasowujemy do możliwości i poziomu funkcjonowania dziecka. Wykorzystujemy elementy m.in. terapii behawioralnej, metody krakowskiej, metody Knillów, Dobrego Startu, Ruchu Rozwijającego W. Sherborne oraz alternatywnych metod komunikacji (AAC);
- terapia dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju- program terapii dopasowany indywidualnie do potrzeb dziecka (met. jak wyżej);
- terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną- zabawy językowe angażujące emocjonalnie, wykształcenie takich zachowań komunikacyjnych, które umożliwiają dziecku samodzielność i zaspokojenie potrzeb;
wczesna interwencja logopedyczna;
- terapia opóźnionego rozwoju mowy;
terapia zaburzeń funkcji prymarnych (oddychanie, ssanie, gryzienie, połykanie);
masaż logopedyczny;
terapia jąkania- ćwiczenia relaksacyjne, oddechowe i głosowe przygotowujące do płynnego mówienia;
emisja i higiena głosu zestaw ćwiczeń oddechowo- fonacyjnych, wykształcanie prawidłowego toru oddechowego i wydawania dźwięków bez nadmiernego obciążania krtani;
logopedia medialna i artystyczna- ćwiczenia oddechowe, fonacyjne i dykcyjne, przygotowanie do pracy z mikrofonem, wystąpień publicznych.
Niepokojące sygnały:
- W pierwszym roku życia:
- Brak gaworzenia
- Brak reakcji uśmiechu na uśmiech
- Brak reakcji na dźwięki otoczenia
- Brak jakiegokolwiek dźwięku w funkcji komunikatu
- Brak wskazywania palcem
- Trudności ze ssaniem, jedzeniem łyżeczką, gryzieniem, połykaniem
- Bardzo obfite ślinienie, często otwarte usta
- W drugim roku życia:
- Brak łączenia dwóch wyrazów
- Brak rozumienia prostych poleceń
- Obfite ślinienie
- Odmawianie pokarmów ze względu na ich fakturę lub konsystencję
- W trzecim roku życia:
- Brak budowania zdań dłuższych niż dwa elementy
- Brak rozumienia poleceń
- Mowa niezrozumiała dla otoczenia
- Często otwarte usta
- Wsuwanie języka między zęby podczas mówienia
- Po trzecim roku życia:
- Ubogie słownictwo, częste błędy gramatyczne, tylko proste zdania
- Brak umiejętności opowiadania, relacjonowania
- Brak rozumienia złożonych poleceń
- Dziecko nadal nie nawiązuje dialogu
- Brak umiejętności nauczenia się na pamięć krótkich wierszyków, rymowanek, wyliczanek