Terapia
W Naszej Poradni proponujemy starannie dobrane zajęcia terapeutyczne. Poniżej prezentujemy terapie:
Dzieci z problemami z koncentracją uwagi (mindfullness):
Wskazana, gdy dziecko nie skupia uwagi na powierzanym mu zadaniu/ ćwiczeniu/ zabawie. Przerywa i nie kontynuuje czynności. Zbyt szybko przenosi uwagę z aktywności na aktywność. Jest zainteresowane wieloma aktywnościami, jednak żadnej z nich nie jest w stanie wykonać do końca).
Dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju, autyzmem, Zespołem Aspergera:
Wskazana, gdy dziecko posiada diagnozę całościowych zaburzeń rozwoju, autyzmu lub Zespołu Aspergera.. Pracujemy zarówno z dziećmi nisko, jak i wysoko funkcjonującymi. Metody terapii dostosowujemy indywidualnie do potrzeb dziecka. Pracujemy niedyrektywnie, wykorzystując w swoich działaniach terapeutycznych metody dopasowane do poziomu funkcjonowania dziecka. Podczas terapii pojawiają się elementy m.in. terapii behawioralnej, metody krakowskiej, ruchu rozwijającego W. Sherborne, metody Knillów, Dobrego Startu i Alternatywnych Metod Komunikacji i inne.
W zespole specjalistów tworzymy programy IPET, WOPFU i indywidualne programy terapeutyczne dostosowane do możliwości dziecka.
Dzieci z nadpobudliwością psychoruchową, zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi (ADHD):
Wskazana, gdy dziecko przejawia nadmierną ruchliwość, nadmierną impulsywność, niemożliwość skoncentrowania uwagi. Terapia polega na wykorzystywaniu metod: Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, Dobrego Startu M. Bogdanowicz, metody Knillów.
Terapia ma na celu nauczyć dziecko wzajemnego szacunku i zrozumienia, budować pozytywny obraz siebie. Uczy wzajemnego okazywania akceptacji i zrozumienia. Rozwija funkcję poznawcze, możliwości dziecka, stymuluje układy mózgowe odpowiedzialne za koncentrację i uwagę.
Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną:
Wskazana, gdy dziecko posiada diagnozę niepełnosprawności intelektualnej. Praca polega na polisensorycznym stymulowaniu rozwoju wszystkich sfer rozwojowych dziecka. Dostosowujemy oddziaływania terapeutyczne tak, aby rozwijać potencjał i niwelować trudności oraz aktywizować podopiecznego.
Dzieci zagrożonych dysleksją:
Wskazana, gdy ciąża przebiegała nieprawidłowo, poród był skomplikowany. Kierowana jest również do dzieci urodzonych przedwcześnie, z niską wagą urodzeniową, zamartwicą, niepełną liczbą punktów Apgar. Wskazana również, gdy występuje opóźniony rozwoju mowy, leworęczność, lateralizacja niejednorodna, u dziecka występuje opóźniony rozwój ruchowy, niska sprawność ruchowa, słaba koordynacja wzrokowo – ruchowa, obniżona percepcja wzrokowa i słuchowa lub gdy jeden z rodziców jest dyslektykiem. Terapię należy rozpocząć jak najwcześniej. O zagrożeniu dysleksją możemy mówić już od 3 roku życia. Terapia polega na usprawnianiu wszystkich opisanych powyżej funkcji.
Dzieci z dysleksją rozwojową:
Wskazana, gdy dziecko ma diagnozę dysleksji. Obejmuje pracę nad wszystkimi obszarami objętymi deficytami według wcześniej przygotowanego programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, m.in. percepcja wzrokowa, pamięć wzrokowa, analiza i synteza sylab i słów, pamięć słuchowa, zdolności grafomotoryczne.
Dzieci z trudnościami manualnymi (Terapia ręki):
Wskazana, gdy obserwujemy u dziecka trudności przy aktywnościach związanych z lepieniem, malowaniem, rysowaniem, klejeniem, zapinaniem/ rozpinaniem guzików, złym naciskiem na narzędzie pisarskie, nieprawidłowym chwytem narzędzia pisarskiego, układaniem drobnych przedmiotów, niechęcią do dotykania różnych faktur. Samodzielne ubieranie, picie, jedzenie oraz usprawnianie tych czynności to również jeden z celów terapii.
Ręka i jej sprawność ma ogromne znaczenie fukcjonalne. Przed rozpoczęciem terapii wykonujemy diagnozę. Terapia polega na usprawnianiu funkcji motorycznych dziecka, usprawnienie precyzyjnych ruchów dłoni i palców, a także prawidłowy odbiór bodźców sensorycznych.